Kai Holmberg ny partner i Unfold
Reislivsmannen Kai Holmberg trer inn som partner i det interaktive byrået Unfold, som sitter igjen med en bunnlinje på 3,5 millioner av en omsetning på 12 millioner i 2015, etter å levert effektive prosjekter for blant andre Oslo Lufthavn/Avinor, Anton Sport og Get. Nå utvider selskapet, og satser mer på strategisk rådgivning og forretningsutvikling, heter det i en pressemelding fra Unfold.
Holmberg har 18 års ledererfaring fra reiselivet, og går nå inn som Unfold-partner, for å lede det nye satsningsområdet reiseliv. Han har blant annet vært gründer og CEO i teknologiselskapet in2, og lavkost-langdistanseselskapet FEEL Air, samt vært konserndirektør i Nordens største reisebyrå, VIA Egencia og eksport-gasellen Net Trans Services, som henholdsvis ble solgt til norsk og amerikansk PE-fond.
Kai er i tillegg engasjert i sosiale prosjekter, som Streetlight, Bright Products, samt flere innsamlingsaksjoner og -konserter. Han er tydelig på hva Unfold leverer:
– Unfold tar alltid en entreprenørisk tilnærming, uavhengig av om kunden er en start-up eller en turnaround. I vårt hode er alle selskaper i én av disse to kategoriene. Vi utfordrer kundene våre, og vurderer om de er “future proofed”. Hvis ikke, hjelper vi dem gjennom den digitale transformasjonen, med notorisk fokus på effekt og sluttbruker-nytte.
– Selskaper er altfor dårlig til å lage produkter som er fantastiske fra et brukerperspektiv. De ser ofte produktene sine fra innsiden og ut, men har sjelden evne, eller vilje, til å se det fra kunden og inn, forklarer han.
Managing Partner Egil Stene-Johansen mener ansettelsen av Holmberg bidrar til å posisjonere Unfold i et nytt segment, og er allerede i gang med flere ansettelser:
– Unfold opplever at flere ledergrupper og styrer tegner seg som oppdragsgivere for å sikre helhetlige tjenester, uavhengig av avdelinger. Med dette knyttes Unfolds designleveranser mye tettere til kundenes strategimål, kjerneverdier og praktiske produktutvikling. At McKinsey investerte i designkonsulentene Lunar, signaliserte et skifte i markedet som Unfold har angrepet fra den andre siden. Målet vårt på mellomlang sikt, er å doble omsetning, resultat og antall ansatte, slik at vi kan få en noe mer fleksibel og dynamisk manøvreringsevne, sier han.
Unfold oppnådde en resultatgrad på 30 prosent, av en MNOK 12 omsetning i sitt fjerde driftsår. Dette er opp 9 prosentpoeng fra 21 prosent resultatgrad året før. Unfold har tjent penger fra første dag.
Foto: Kai Holmberg, partner i Unfold (arkivfoto).